Ciudadano
votante
consumidor
consumido
trabajador
...
EN TERESA DOS
Un bon dia per passejar entre roselles, tàpies de les d' abans, coronades amb autèntic sinistre TRENCADÍS DE VIDRE i meravelloses naus industrials vidriades immenses i senceres, refectint la verdor esclatant arreu. Veig pels noticiaris que en alguna de les manis d' avui es fan estralls amb les lunes de bancs... deixo el cami de la metàfora sobre d' on han sortit el vidriat, bella i cruel concertina primitiva, que pretén defensar la sacrosanta propietat privada i els estralls del salvatge cacital.
Un bon motiu, també per tancar aquí allò que es va iniciar dedicat a TERESA PAMIES el 7de febrer sobre contrastos entre memòries d' uns i altres.Aquest és el capítol DOS, també per haver indagat per l' aniversari de TERESA DE ÁVILA ( el record de la T2, com targeta antiga de metro de valor per treballs didàctics és també en aquest record )
Puc arribar fins la darrera pàgina de QUAN EREM REFUGIATS. Faig veure que no me n' entero.
En una GUERRA que no s' ha acabat de moment guanya la literatura i el record literari de Teresa Pamies, aquella visió d' esquerres que volia contrastar queda colmada a més per coherent i per un sempre clar posicionament.
Tenia jo 20 anys el 1974/75 quan es publiquen per primera vegada aquests relats, era un temps de dictadura inacabada. El relat referencia sovint l' edat de l' autora quan la vivència: vint anys !
No em vull enterar... de les meves edats.
La darrera pàgina és escruixidora. Fa mal físicament , és relat d' una cos que comença a estar ressentit, físicament. Afortunadament TERESA PAMIES va poder escriure durant tots aquests anys, fins fa tres anys, Va morir a Granada el 2012 a casa del seu fill. Prou intimitats de vida privada, fins i tot sé com es deia aquest fill. Els seus escrits desprenen OPTIMISME. I va tenir una llarga vida. Au!
Tracto d'imaginar, legítimament què va suposar per ells el final de la dictadura i el pas cap a la democràcia., venint d' on venien havent sobreviscut. Hi ha raons de memòria personal y familiar, d' agraiment amb una generació que va patir guerres, presons i exilis i que ens ho ha pogut explicar, oralment perquè hem compartit un temps i una història , o bé perquè han escrit
Quan aquella tanca de vidres ( concertina ) es va poder traspassar sense mal, ( compte, abans també la van travessar amb molt de mal sovint, pagant amb la vida alguns )
La lectura d' ESTEM EN GUERRA, completa el periple iniciat el febrer. Les dades i lectures de l' obra alimenta tant el desig de continuar amb TERESA les vegades que calgui, per mestra de contingut i forma, com per la curiositat de saber el seu pensament i les repercusions en la ideologia dels d' aconteixements viscuts i en general sobre el món que ens ha tocat viure. La trajectòria vital, ideològica i literària per ella seguida la fa més que interessant, imprescindible. No deixo Teresa Pamies I quan passi per Balaguer... ja no passaré de llarg...i quan passi per LLEIDA llegiré el text, LLEIDA NO SERÀ VENÇUDA escrit el 16 d' abril a la revista JULIOL l' 1938:
Lleida - tingueu present els invasors- la podreu destruir , però no la vencereu. Catalunya us ho diu , podreu escopir metralla, podreu sembrar tragèdies al vostre pas però el tremp d' acer de la nostra gent no es doblegaTeresa Pamies Antologia de textos de ESTEM EN GUERRA , P114
Fuete y poderoso ideal aquell que els movia...
Derrotat ? L' oblit deu ser la força del capital i un dels seus instriuements favorits ?
Ells van patir, són la memòria, dels vençuts i nosaltres, fills portem la marca. Entenc cada vegada més el títol de SERGI PAMIES BICICLETA ESTÀTICA...alguna cosa del passat pot quedar aturada, per això s' escriu, no ? Per fer-la córrer encara que sigui un moviment tan peculiar i amb medis tan tenicament artificials.
Si no mira per on en MARTI POL se li han fet VIDRES A LA SANG, i la RODOREDA aquell MIRALL TRENCAT que diuen va escriure el 1974, sort per ella deQUANTA...QUANTA GUERRA. Traspassar el mut/r del record sense prendre mal és molt difícil, sobre pels punyenteros vidres.
Alguns com Felix de AZUA, han saltat , ho a mi m' ho sembla, i s' ha esquinxat , "el traje, de casa bona que porta i se li veu el "plumero.
A TERESA PAMIES no li ha calgut gaire travessa, , ha estat coherent, sap a quin cantó pertany, quins són els seus i sap que la lluita , amb lletres i treballs no s' ha de donar mai per acabada.
Un tipus de guerra continua, amb ella no és que em sobri munició, no és això, és que estic més preparat perquè determinats vidres no em tallin.
"Bellos cristales de colores para un dia de primavera. Insisto: bellos y SINIESTROS, porque lo bello siempre lo es porque oculta el caos"
Aquell "no me n' entero" podria ser la consciència del pas del temps que ja fa mella en la subida de la idiotez i de la por a què passi massa ràpidament i no poder reparar els estralls de la poderosa ignorància. Por a los cristalitos rotos que somos perquè sempre ens poden ferir, només sigui de mirar-los.
Quanto aprendo de la "teresas" que voy conciendo unas por sus escritos , otras por compañeras de trabajo, pero eso otro dia. dejo el paralellismo con la Santa para otro dia de más inspiración hoy me saldrian tan artificiasas palabras que se cortarían en ese muro.
TERESA PAMIES
ResponEliminaRESUM LECTURES