Trempats, molt trempats atenesos i espartants, clamen la fi de la seva guerra.
Que comenci doncs el ball,ARISTÓFANES , LISISTRATA, versos finals, Traducció de Crsitian Carandell Ed Adesiara, 2010 .
i convoca les tres Gràcies
Ártemis...
Apol·lo...
Dionís, el d' ulls ardent,
envoltat per les bacants
...
A les ribes del Eurotas,
són com poltres les donzelles
que aixecant gran polseguera
hi fan salts salts escabellades ,
com bacants esbojarrades
Vine, lliga´t una cinta als cabells , i salta amunt com un cérvol
...
No acabo de creure el que acabo de llegir. Em sembla talment increïble que es pugui fer una obra de teatre d' aquesta manera. Costa poc imaginar-la. Molt imaginar que s' hagi portat a l' escena tal qual.
Un dia más de sufridor tren, un dimecres habitual de retard, fa possible la felicitat de poder acabar LISÍSTRATA de ARISTÒFANES
(les ceràmiques estan a l' exposició DEMOS viure en democràcia al MAC. L' expoció dedica un apartat a LISÍSTRATA: Del batibull de l' exposició trec poca cosa,. La lectura de la comèdia d' ARISTÓFANES, igual que LAS NUBES fa dies, mulla més.
De la visita a l' ARQUEOLÓGIC no ' agradaria que el nom de les Tres Gràcies, representades en un bonic mosaïc romà, caigués massa aviat de la memòria
A veure es deien
VIRTUD
BELLEZA
i ...
i mira que me'l vas repetir
Pujo a la a biblioteca del museu - imposa tal aplec de llibres i d' informació gens virtual de la capa de tota la terra que tenim sota els peus - per tal de veure si s' ha editat algun catàleg, i tenen alguna informació sobre l' exposició DEMOS.No res , m' he de conformar amb el tríptic, i el que surt per internet... recomano en la meva paperta d' opinió/votació el llibre d' OLALLA: No és el mateix llegir un llibre d' alçada que veure una exposició de nivell de primària, que tampoc , no hi portaria escolars(1) crec que no portaria ningú que no hagi llegit el llibre d' Olalla. M' agradaria saber què s' explica els diumenges en la visita guiada.
Allò que ens arriba del passat està sovint fragmentat, acompayat de capes i capes de bosc que no deixen veure un arbre- millor ARREL- o SOCA en concret d' una època determinada. La interpretació, com els fragments dels somnis, s' imposa,del tot imprescindible ? Difícil la lectura de restes, difícil fonamentar opinions completes sobre los pedacitos rotos , sobre el trencadís del passat,
No deixar pedra sobre pedraHa estat un lema de llarga tradició històrica.
Com ha estat possible que ens hagi arribat LISÍSTRATA tan sensera, contundent, sense ambigüetats ? "Vint i cinc segles ,segurament al llarg del temps ha tingut sempre admiradors i que han tingut voluntat de conservar perquè no fos oblidada i pogués continuar...
Ja recordo....
Havia oblidat el nom que més m' agrada,
ENTUSIASME
(1) I si un alumne fa la proposta de representar-la ? I si fonamentava la seva proposta amb arguments democràtics i recollida de signatures inclosa ?
Com és que en la meva educació ningú m' ha parlat d' aquesta important fita en la comèdia àtica , que permet entendre de primera aquell món.
Bé , reparo la meva ignorància i me n' alegro que algú , a partir de l' exposició pugui recordar aquest nom.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada