dimecres, 27 de maig del 2015

LISÍSTRATA







Trempats, molt trempats   atenesos i espartants, clamen la fi de  la seva  guerra.
Que comenci doncs el ball,
i convoca les tres Gràcies
Ártemis...
Apol·lo...
Dionís, el d' ulls ardent, 
envoltat per les bacants
...
A les ribes del Eurotas, 
són com poltres les donzelles 
que aixecant gran polseguera
hi fan salts salts escabellades ,
com bacants esbojarrades
Vine, lliga´t una  cinta als cabells , i salta amunt com un cérvol
...
ARISTÓFANES , LISISTRATA, versos finals, Traducció de Crsitian Carandell Ed Adesiara, 2010 .
No acabo de creure el que acabo de llegir. Em sembla talment increïble que es pugui fer una obra de teatre d' aquesta manera. Costa poc imaginar-la. Molt imaginar que s' hagi portat a l' escena tal qual.
 Un dia más de sufridor tren, un dimecres habitual de retard, fa possible la felicitat de poder acabar LISÍSTRATA de ARISTÒFANES
(les ceràmiques  estan a l' exposició DEMOS viure en democràcia al MAC. L' expoció dedica un apartat a LISÍSTRATA:  Del  batibull  de l' exposició trec poca cosa,. La  lectura de la comèdia  d' ARISTÓFANES, igual que LAS NUBES fa dies,  mulla més.
De la visita a l' ARQUEOLÓGIC no ' agradaria que el nom de les Tres Gràcies, representades en un bonic mosaïc romà,  caigués massa aviat de la memòria
A veure es deien
VIRTUD
BELLEZA 

i ...

 
i mira que me'l vas repetir


Pujo a la  a biblioteca  del museu -  imposa tal   aplec de llibres i d' informació gens virtual  de la capa de tota  la terra que tenim sota els peus  -  per tal de veure si s' ha editat algun catàleg, i tenen alguna informació  sobre l' exposició DEMOS.No res , m' he de conformar amb el tríptic, i el que surt per internet... recomano en  la meva  paperta d' opinió/votació el llibre d' OLALLA: No és el mateix llegir un llibre d' alçada que veure una exposició de nivell  de primària, que tampoc , no hi portaria escolars(1) crec que no portaria ningú que no hagi llegit el llibre d' Olalla.  M' agradaria saber què s' explica els diumenges en la visita guiada.

Allò que ens arriba del passat està sovint  fragmentat, acompayat de capes i capes de bosc que no deixen veure un arbre- millor ARREL- o SOCA  en concret d' una època determinada. La interpretació, com els fragments dels somnis, s' imposa,del tot imprescindible ? Difícil la lectura de restes, difícil fonamentar opinions completes  sobre los pedacitos rotos  ,  sobre el trencadís del passat, 
No deixar pedra sobre pedra
Ha estat un lema de llarga tradició històrica.
Com ha estat possible que ens hagi arribat  LISÍSTRATA tan  sensera, contundent, sense ambigüetats  ? "Vint i cinc segles ,segurament al llarg del temps ha tingut  sempre admiradors i que han tingut voluntat  de conservar perquè no fos  oblidada i pogués continuar...        
Ja recordo....

Havia oblidat el  nom que més m' agrada,
ENTUSIASME

(1) I si un alumne  fa  la proposta de representar-la ? I si fonamentava la  seva proposta amb arguments democràtics  i recollida de signatures inclosa ? 
Com és que en la meva educació ningú m' ha parlat  d' aquesta important fita en la comèdia àtica , que permet entendre  de primera  aquell món.
Bé , reparo  la meva ignorància i me n' alegro que algú , a partir de l' exposició pugui recordar  aquest nom.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada