dijous, 26 de febrer del 2015

NO HAY SUFICIENTE MEMORIA
Des de  SANTA MARIA DE HUERTA a  FUENDETODOS, BELCHITE, la AZAILA , ALCAÑIZ fins CORBERA D' EBRE,passant poc abans pel COLL DEL MORO, el móvil, com una part del propi cervell  ( SER VELL)  biocibernètic - vull creure la realitat de la física quàntica - rep   un senyal:  PROU !
No faig cas. Trobo normal que els aparells  es col·lapsin  . Els seus emmagatzematges son de fabricació limitadament humana. No estan prou preparats per rebre ni  l' allau ni la força de les imatges que de fora estan rebent
Un emmagatzematge natural  , en aquest sempre hi confio, és menys feble , menys limitat., menys rígid. No és que hi hagi de cabre tot,  és que capta, filtra i emmagatzema  d' una altra manera.
A Santa Maria de Huerta  tenen una miniatura  del monestir cerclada en cadenes tan inútils com significatives, per tal que el visitant tingui idea de com és per fora, com sempre el que importa al viatger, no hi és ni dins ni a fora, com quasi sempre.
El pintor ZULOAGA va rescatar la casa on va néixer GOYA.  El poble  acull en el MUSEU DEL GRABAT una molt completa i representativa  mostra de  dibuixos de Goya: LOS DESASTRES DE LA GUERRA, LOS CAPRICHOS i LA TAUROMAQUIA en tres sales diferents,El lligam, la relació amb les visites anteriors i posteriors, és obvia. L' ordinador del mòvis  per potent que sigui, no pot.

A BELCHITE  el desastre del desastre, una part recorda les runes  romanes   de sota els edificis de MÉRIDA i  les de BAETULA  o les finícies de CADIZ  sota el teatre DE LA TIA NORICA .  ( A CADIZ tenen tanta història que han d' inventar  històries ocultes per assimilar-la a poc a poc  i a miquetes )
Una forma de alleugerar la densitat de la història , el seu pes o millor per  la quantitat  de memòria que ocupa, és la simplificació, o concentració en ZIPS, simplifIcació pura i dura. Es fàcilment comprobable arreu. Santa MARIA DE HUERTA i la informació que la xarxa dona, només es parla del seu MONESTIR, res de presonersi construccions de murs, només una placa recorda esls seus caiguts pel seu deu i la seva patria  ( ANSELMO, por quien doblan las campanas, habla ! ) En ALMAGRO, El   CORRAL DE COMEDIAS, FÚCARES, etc,  la história  parece que  empieza en 1953. En mérida dicen de Badajos que tiene poco, la PLAZA DE TOROS NO CABE  evidentemente, corto  y ya està  a buscar a otro sitio
El lloc més radical se simplificació  és a  SANT FELIP NERI també a CADIZ. L a separació entre lloc  de culte  d' una deterimada religió     i lloc d' aconteixements històrics fonamentals és tan radical que has de sortir de l' església i pujar tres pisos  de l' edifci contigu per corroborar  que va ser allà on es va aprovar LA PEPA, A l' interior deSANT FELIP, res recorda  el que va passar allà dins, el pes de l' empoderament religós tendenciós mata , suprimeix, simplifica la història obviant tota referència de laicitat.... afortunadament  si hi ha força plaques penjades a les parest de fora... crec que ho fan pel notre bé, no? Quin lio barrejar allò del CESAR,  AMB EL QUE ÉS DE DÉU !
De La AZAILA no cal cap representació ja  és  dins,   a un molt bon lloc. I amb emoció explico oralment, mentre passem  allò que vaig sentir
Llegint  l' ALFABET DE LA LLIBERTAT rebo una trucada de J. M' informa que van trobar un  USB polsera meu  al lloc  de la feina.  Ens posem d' acord sobre la forma com puc recuperar-lo. El tenia totalment esborrat de la memòria  biológica.  Es continguts del mateix no són importants, biològicament podia légitimament perdre´l, no és important
Socialment intentar fer predre, escatimar a consciència el passat, no és que sigui pecat, és que és mortal.
Del COLL DEL MORO  tinc molt bon record  a més de les pintades , conviuen en el mateix espai tombes  d' ibers, monuments   del vencedors, va ser un lloc estratègic -  i panels inforatius dcom ESPAI DE MEMÒRIA històrica  propi de pais una mica civilitzat . Un panel nou crida l' atenció. es tracta de l' explicació del PAISATGE GEOLÒGIC , fantàstica la vista  dels PORTS sobre HORTA , i de les més propera SERRA DE PÀNDOLS. Geologia explosiva, Clar que el movis reventa !
Ell no pot, el meu petit jo, sí.  Poc, però intensament  i d' una altra manera.
El poder  de la voluntat  que ens mostra JESUS PEDROLO en l' acompanyament en l' església del POBLE VELL DE CORBERA ultrapassa qualsevol instrument no biològic d' emmagatzematge. És un artista,   la transformació  d' un espai com el que visitem és  bon tros el més ferm espai escrit  dels que es poden conéixer. I una  tasca del' artista en general i en totes les èpoques -  constatada en quasi tots els llocs visitats-  és possibilitar  nous  espais , ampliar-los,  alguna cosa fan que que allò que la tecnologia limita ells  delimiten , o i sovint il·limiten.
L' art és important, segurrament la tecnologia també.

AVISO,
NO HAY SUFICIENTE MEMORIA
CERRAR

Aquest  monument  m' asalta en una rotonda de MÈRIDA.  Just a l' altra banda de la ciutat antiga  molt a prop d' un pont que creua el GUADIANA.
El monument complet perquè no hi hagi dubtes ni en les proporcions ni en la ubicació

Tampoc no hi ha dubte de què va 

QUIERO QUE CADA PUEBLO SE ABRACE SIN FRONTERAS  Y ESCUPA ESE FANTASMA PODRIDO DE LAS GUERRAS

Un monument com aquest fa palés que Mérida és la capital d' EXTREMADUR  Encara que no sàpigue qui és LUIS ALVAREZ LENCERO, encara,  estic segur que  l' escultura mira  a l' altra banda del riu.  Just mira cara a cara al fundador de la ciutat CESAR AUGUSTO en un monument que també li han fet al final del gran pont de CALATRAVA,
AVE CÉSAR, dirá el ANGEL DE LA MUERTE des de su  pedestal  en la otra orilla.  Y siempre unidos los dos,  podria seguir diciendo:  se quien eres, lo que hiciste y lo que representas  en ROMA, en VIETNAM, en ...
Qué bien que en una ciudad importante haya MEMÒRIA
I en BADAJOZ ?

NOTA: ja se qui és LUIS ALVAREZ LENCERO, poeta, com no ? I escultor del ferro. Té entrada,  m' agradaria que fos la primera de març. ës a dir avui, però aquestes sistemes  fallen . com és evident - en la memòria i a més aquest té un cierto ATRASO  en les dates, posa 28 quan estic en l' U.




1 comentari: