De les ombres de la memòria col·lectiva m' ajudes a rescatar una història amb BICICLETA, D' aquelles que no poden faltar en aquest bloc.Els objectes són importants per la utilitat pràctica que podien tenir. Ara i abans. La bicicleta, per exemple, per anar a treballar al tèxtil a la fàbrica de al poble veí. A cinc kilòmetres de casa.
Nomenem l' any de LA HELADA. Un imprecís any avençat dels 50. Tu recordes perquè era per la candelera, com avui . Aquell dia vas haver de baixar de la bici en tornar acabada la jornada perquè el vent era molt fort.
Aquí també es van glaçar les oliveres
Les memòries de GAZIEL ajuden , per la claredat periodística amb què es poden llegir, són un rica i generosa font d' informació per diferenciar qui era burgés,vividor de renda, treballador que no podia viuere de l' escriptura , del teatre de la poesia, de la pintura, etc.Ho fa amb tots els grans de la culltura catalana que coneixem. Ningú en podia viure si no era rentista. Alguns havien de treballar en altres menesters...
Apreciem que ens digui quin diari era de dretes o d' esquerres i qui finançava cada publicació. Parla de la seva intenció de guanyar-se la vida dedicant-se a les lletres, tal com el cor li empenyia, l' entrada és dels anys 2004.2006, UNA PERSPECTIVA ABRUPTA: LA VOCACIÓ LITERÀRIA.
Aquesta llinterna, un altre objecte a l' exposició familiar , era del tiet que treballava al CARRILET. Era guarda agulles i la llinterna pot posar-se en llum vermella, o verda. Ens ho mostres. Efectivament, només li falta la pila. Creiem que funcionaria, perquè el mecanisme de canvi del vidre de color funciona. No sabria dir-te si el color negre de la llinterna, de butxaca, és l' original o el del pas del temps a sobre de la ximeneia.
Diu Agustí Calvet,
Allí ningú no havia pensat mai ni en somnis, que a Catalunya es pogués viure de la literatura catalana.Més que un repàs ara històric ( de revistes, diaris, dramaturgs poetes, literats,, artistes, premis de jocs florals inclosos ) llegim tota la informació necessària per orientació d' algú que es vol guanyar la vida en el món de les lletres i que ha acabat la carrera de lletres. Tenia disset - dinou anys.
Les coses no van anar bé. Haviem de treballar la terra. Vam plantar fresons , a la partida de CAN CASES, La gelada va ser tremenda i la neu ho va colgar tot. Pensavèm, vés, no en treurem res. Va arribar el temps i escolta, va ser una gran collita ! la neu havia protegit les plantes... i fas el gest com si del teu fred, inici de la conversa, poguessis protegir encara aquella preciada planta
Fa gràcia. El pare de Gaziel els va impel.lir a marxar de casa a ell i al germà, per guanyar-se la vida. Més que burguesito, retrata una típica classe mitjana, no pobre, ni comdemnada a treballs manuals
Fa gràcia que en Gaziel no quedi desdibuixada, amagada, oblidada, la línia divisòria diferenciadora de classe social. És d' agrair. En tot moment saps en quin bàndol estàs. Unes memòries, són unes memòries, i en elles com en la millor novel·la de LESSING , està també la història del nostre segle
Té gràcia la descripció de com es treballava de l' IEC d' aquells anys. Hi va estar tres anys treballant entrar No amaga ni l' espledor de la feina feta ni la justesa econòmica en que s' havien de moure, per exemple quan venien savis de fora i calia orgatizar com a mínim un refrigeri...
Mai has deixat de treballar. Mai hem estat pobres.
Heus aquí un fet revelador: l' home més importants del grup de "L' Avenç" ( si prenem Maragall per un amic de la casa, més que per un membre de l' equip ) , Pompeu Fabra, no sel veia gaire bé mai per Barcelona, ni a la famosa llibreria, perquè, essent pobre, hagué d'emigrar. I es passà llargs anys fent de professor a Bilbao, fins que prat de la Riba , quan volgué, endagar el desori icicial dela Secció Filológica de l' IEC i donar-li consistència, el cridà a Barcelona.Claredat de conceptes: pobre, com Pompeu Fabra, per no rentista , o per no disposar d' un coixí de riquesa familiar que li permetés dedicació exclusiva a...
Emigrant,com Pompeu Fabra, fugat de cervells ?
I no era escriptor...
Gaziel dibuixa el devastador panorama cultural de principis de segle XX quan cercava sortida a la seva vocació. Ho fa d' una manera , d' una manera que costa poc fer lligams amb la posterioritat.
Hi havia tan poc a repartir entre els escriptors catalans , que ni els millors a Catalunya no hi trobaven la vidaUn cop gelades les oliveres, treure les arrels d' alguna va donar feina a PACO EL HERRERO i a ANGEL . Sabien, podien, els pagaven. Com tu, també eren "Fabres" POBRES I EMIGRANTS
La devastadora emigració , tan freqüent en aquell temps a Catalunya- Albéniz, Granados, Borràs, Xirgu, , d' Ors, Pijoan, Carner, etc. - era conseqüència no tant de cap inferioritat substantiva com d' una inferioritat numèrica, no compensada ( com en altres cultures d' àrea petita ) , ans el contrari, amb la intensitat de la devoció pairal. Quan alguna personalitat eminent es veia empesa, de grat o per força , a "canviar de colla" o a "volar més alt", de seguida Catalunya li venia petita , i no tenia més remei que abandonar-la, per no quedar ofegada..Els fills de PACO , és metge, el d' ANGEL, enginyer. Els teus, persones cultes, , els seus pares com els teus, com els seus avis, nascuts per aquella època, PERSONALITAT EMINENTS.
Aquest és el panorama que tot arrossegant les meves carreres universitàries , jo veia obrir-se davant els meus ulls...
Quina sort haver pogut estudiar sense ser de la classe... com diria ? sembla impossible : rentista, i si com de la de FABRA, pobre i emigrant ! És a dir culta i treballadora
Qui podrà fer-ho ara amb tots aquests... ? Obliden la història, Gaziel, la teva i la nostra ? De cap manera els teus escrits són els teus ulls per mirar-la des de llocs diferents i saber on ens ha tocat de viure
. Una biografia com la teva és com una novela, diria millor, res més, la que puc escoltar cada dia és igual d' nteressant
AGUSTÍ CALVET GAZIEL
ResponElimina