divendres, 14 de novembre del 2014

C-243c
CARRETERA DE TERRASSA







És urgent que es pugui acabar la B40 de manera que es pugui passar del Baix Llobregatal  al Vallès  per una via que no sigui la Carretereta C-245c,  unió en línia recta sobre el mapa entre MARTORELL, nucli  viari important del Baix  i TERRASSA, la gran capital del Vallès.
He sobreviscut.  al trajecte d' avui. Mai la meva  bici havia circulat amb tamb tants companys de 4 rodes i camions, per una carretera tan petita. I a sobre divendres a la tarda, amb temps  ennuvolat i plujós
Per què he volgut fer  aquesta ruta ?
Perquè  és MITICA !
Si en altres latituds i continents tenen  per exemple  la 66, LA CARRETERA DE TERRASSA, a nivell local per nosaltres forma part d' aquelles rutes  que com aquella pels americans,  han tenyit  d' asfalt la nostra sang. Inesborrables les emocions vinculades a  infinites vivències en aquest  tros de paisatge tant subjectivament personal  com objectivament peculir per la col·lectivitat d' usuaris. He passat un indicador que deia de N150, N -a menos ! L' experiència  de passar del Pont del Diable a la Gran urbs  del Vallès quan arribes als 4 Vents, és com passar del poble esquifit i de la ruralia camperola, a la gran, super gran ciutat , amb el teló de fons de SANT LLORENÇ la seva muntanya màgica.   que no podia  faltar en una ciutat completa i fascinant. El viatge en sentit Martorell és un descobriment  del nostre paisatge (34, escrit de gat ) . EL CONGOST, el mar, EL PENEDÈS, i sobre tot la visió de MONTSERRAT, des d' aquí  en  forma piramidal expectacular. Martorell i la rodalia, sembla un indret de muntanya...
LA CARRETERA DE TERRASSA,és important en la geoestratègia  personal familiar i col:lectiva.
imprimeix caràcter comunicatiu. Cas de no existir Barcelona, Terrassa seria la nostra gran capital, i la carretera un vial de comunicació  de transcendència vital
 L' he fet a peu, en colla excursionista.  Anar a peu a Terrassa pel camí més curt , travessar la carreter,era un trànsit que va tenir alguna cosa  de  ritual iniciàtic adoslescent, amés de lloc de pas per pujar a Sant Llorens de MUnt per primera vegada. Existeix la masia CAN SOLÀ DEL RACÓ, on vam fer nit ?
Al temps de la verema,l' he fet en carro, en el tram des de les vinyes  fins a Sant Eugina i fins al SINDICAT
Lloc  de la primera bici, eina de treball precedent de la primera moto i del cotxe, ,  dels germans grans. Bici que vaig heretar....
Fer-la en Bici un dia o altre  era   un deute inexcusable,  i avui pel que he pogut patir, un repte i una activitat a pedal de alt  risc molt recomanable per a qui li agradi l' aventura .No sé si tornaré ! Això sí,  quan inaugurin la B$40 desitjada , serà com una mena de tranqui / passeig de plaer pels ciclistes d' arreu
Tenia mala fama. Éra una carretera dolenta, encara ho és , malgrat l' asfalt està deprimera, per les corbes i ara per l' enorme volum de trànsit. Altres detalls  com espai de marginació, són superflus. Si, hi ha putes, tothom s ho sap forma part del mite col·lectiu i, de la realitat  vital d' aquesta i altres carreteres. Però és més greu ,tampoc passa desapercebut, com el PUTO AMO es va vendre  les terres , ara són TESSEL·LES , bé parcel:les privades, segurament li van reportar més beneficis que el raïm dels parcel·listes que li tributavem. La MASIA DE can SANTEUGINI,i altres,  ara és residència privada, enturonada i barrada emmurallada de mal gust.Envoltada d' una superba  urbanització.  Algú ha d' estudiar  com els AMOS  de la terra o els seus hereus, han venut a trocets el seu /  nostre, paisatge  i han vist com  al voltant, com és el TAIÖ per entre infinits exemples , han crescut cases i cases  germanes de la cas gran MASIA , molt sovint transformada en pseudo rural restaurant o casa de  colònies o allotjament  per ànimes neorurals en pena, en llocs que  han estat amorosament tocats sense cap glòria. El PUTO AMO !
La burgesia catalana de tots els temps,  sempre ha estat molt atenta  a les necessitats del País, ha tingut una cura especial  del seus paisatge. Podem dir que, en el cas de SANT EUGINI, com en quasi tots, l' ha mimat.Tant que quan me'n vaig la roda de la bici es desinfla.
Llocs com COSTABLANCA, LES CASETES DE CAN OLIVERÓ( per cert, ara tavessat per la GR  de Molins a Montserrat i per tant CAMI DE SANT JAUME )  LA MASIA i CAN SANTEUGINI anterior, , el pas de sobre el TUNEL DE RENFE, amb la corba més tancada de totes, amb les cases torres, senyorials d' arquitectura cara...  etc, són alguna cosa més que  noms de lloc,  són racons importants en el catàleg daurat  de  la nostra memòria.
Un comentari més és de CAN SANTEUGINI,
Era una  masia , i els voltants tot vinyes. En aquell temps CASTELLBISBAL era de veritat territori pagès i es podia dir que tenia vi de collita pròpia. La visitàvem cada any amb motiu de lliurar  a l' AMO, no existia conceptualment encara, ni  com PUTA ni  COM PUTO, computava  així si  la part de la collita del nostre raÏm ,érem APARCERS, vaig aprendre que la terra no era de qui la treballava i d' una forma de tributar força peculiar i molt ancestral
El restaurant de CAN OLIVERÓ, ara amb nom propi, era un referent  de la bona cuna local, igual que LA MASIA celebracions i reunions senylaven  el pas de la vida...
LES CASETES , la fàbrica de cartró cremada...etc. etc.
COSTABLANCA  primer article a SOLC, era  el  WEST, territori   ni d' aquí  i massa lluny d' allà amb  el Pont al bell mig del riu frontera amb una estació del CARRILET  amb dos noms  de pobles importants  
I TERRASSA ? Inesgotabl.   Punt final de la carretra i com en ella pou  ric  cabal  de vivències. lL Escola Industrial,via  iniciàtica d' un camí  vital, ciutat obrera, enfabricada total i amb la primera pintada impactant. EL DIA,,, TODOS A MANIFESTARSE CONTRA LOS CRÍMENES DE FRANCO, en plena dictadura, aquelles paraules tan grans recorrent les tàpies de la rambla,que separaven el carrilet abans mes enlairat em van quedar porugament grabade.
Terrasssa atrapa , no només en  el centre...   
Sortint de l' estació RENFE pots proveir-te de menjar japonès, no està malament, TERRASSA és també internacional.
La CARRETERA una passada ! Més quan el gruix dels 4 rodes puguin passar d' ABRERA al Vallès, Va autoritats que ja està iniciat i el tunel dibuixat..!
Llavors la CARRETERA DE TERRASSSA serà per fi  una ruta històrica ( com la 66 a EEUU ara ) per a mi ja ho és. també ho serà  , per altres   nostàlgics i amants del bon paisatge. Jo així  la reivindico. També com una GRAN BAIXADA DE CATALUNYA, i com TALAIA  TRANQUIL·LA que fa visible una bona  part de la geografia central  del territori:  totes les comarques en el puny  del Baix i la carretera C243c ara  entre la N2 i la  N150,antigues,  la seva  branca, o millor pont,  de sempre.
NOTA,
FINAL D' ETAPA

No puc acomiadar la C243c, CARRETERA DE TERRASSA sense fer esment del seu apoteòsic tram   final o inicial. segons el sentit. El Km  0 literal, aquell que ni existeix  realment , perquè oficialment va ver un altre lloc alternatiu. S' ha eliminat aquella gran corba de sobre el tunel de Renfe. Queda ara com un  antic meandre d' un riu que ha fet solc per un altre via.  Em refereixo   el que està ara en desús per  al  rodatge general. El desviament de la carretera ha deixat "verge" de tràfic el tram  entre l' estació del Carrilet i la rotonda  d' entrada de la carretera. És a dir, la gran corba, just la que quedava sobre el tunel antic de la RENFE repeteixo.  Aixì ara tenim un tros de tranquil:litat absolut , allò en què les aspiracions com ciclista voldria que es transformés  la resta asfaltada  fins Terrassa: és un passeig de gaudi, tant que hi torno, faltaria més. Està com quan el vaig deixar fa 30 -  40 anys, aixó si ben asfaltada i amb cura, és  el carrer més llunyà de Castellbisbal , què dic carrer,  BULEVAR !  Arreglada per a l' ocasió amb eles millors vestimentes de tardor, acabada de sortir del ducham d' ahir, de veritat que la doncella fa goig...


carretera SOLITÀRIA ,
tota  per a mi,
 solitari ,
solcada imperceptible
per les úniques 
dues rodes
volarores 
Venint  de l' infern,  des de TERRASSA,
el 
"cero"
fins a l' " u "
de la C243c
existeix,
és aquest
paradís



 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada