UNA CASA AMB PEDRES AL BALCÓ
Les imatges de benvinguda que m' esperen només en baixar del bus a l' estació no semblen no tenir cap concessió a turistes o visitants en recerca de les bondats de la zona. No fugim de representacions tan post apocal:liptica i sinistre, ans el contrari fem un motiu ( semblen rerecents , almeny no hi ha deteriorament )per saber més sobre les coses d' aquí , sobre la gent i uns artistes plàstics que tan bé ens vapulean
Ni la super granota acompanyant els murals suavitza el tenebrós panorama de les representacions ,el seu salt, per a mi el darrer de l' itinerari comarcal, més que promesa de paradís ecològic, anuncia una perillosa ciènaga a més de mortífera, radioactiva
Marxaré, contaminat o no però primer he de complir amb l' obligació cultural de passar per l' Oficina de Turisme. Son entranyablement imprecindibles .M' he fet un assidu. M' agrada mirar mapes i estar al dia de les novetats territorials preguntant sobre el que ja sé i explorart el territori de les ingognites. La OI o cau gaire lluny de l' estació, és en el mateix edifici de l' Ajuntament (1). Un cop fet l' intercanvi de rigor amb la l' amable persona que atén al públic,són la primera cara que parla al visitant, aprofito per visitar el Museu en al mateix edifici , una exposició permanent amb objectes, imatges i records de la guerra i una d' itinerant sobre ELS AVIADORS DE LA REPÚBLICA
Som en un espai dedicat a la memòria , però res no invita a romandre massa temps i menys a dedicar-lo a la recreació,
Axò si, prenc nota d' aquest text , el propòsit el comparteixo plenamament , de totes les paraules,però descontextualitzo aquestes
... que fan visibles en el territori les marques...
La mirada de la mirada , marca
Una preciosa i sensilla maqueta senyala què mirar
Sigui com sigui hom es troba i identifica les senyals del passat. A vegades venen sense indicadors ni cartells,
i sovint la troballa és circumstancial, no és del passat sinó d' un present que no serà , que no el veuràs mai més,
Yo no queria pero passa como cuando pruebas algo bueno y quieres repetir, así passa com Manuel RIVAS el más loco de los gallegos, y va el muy santo y empieza así un libro citando el MAIRENA DE DON ANTONIO MACHADO,
Veritablement és incert el futur . ¿Qui sap què passarà ?MANUEL RIVAS , ELS LLIBRES FAN DE MAL CREMAR
Però també és incert el passat . ¿ Qui sap què va passar ?
i trobo una casa amb pedres al balcó
Estan fent obres amb unes pedres, vull creure que estan casualment posades, com apunt per un el performance.
Normalment puc recollir imatges de balconades guapes, el balcó és com un aparador de la casa i una mena de targeta pública dels seus habitants
Qui està fent les obres no li resulta agradosa la meva presència fent fotos. Em demana explicacions i jo no estic massa a l' alçada normalitzadora , em manquen paraules per justificar el que ell viu com intromissió . Li resulto sospitós i raro., m' ho diu . Porta una càmera a la mà, vol registrar, em demana d' esborrar les possibles imatges que creu que he pres, pel seu accent dedueixo que és estranger, el conflicte ha esclatat , les nostres armes / càmeres entren en la lògica entre les paraules poc compreses, la meva ja havia entrat en acció en el desencadena ment d' hostilitats, ell dispara la seva.
Opto per prudent retirada, ho faig a poc a poc sense massa esparavents deixant entreveure la meva no perillositat .( La palabra esparavents no está en el diccionario, pero ha salido asi del mio y hoy és un dia, tremendo de aire, por algo sale así vestida y ¿quien puede parar la loca cuando quiere salir? Aquí no se nota , el tramado de viejas calles estrechas puede parar el viento, las locuras humanas... uf! .
M' allunyo, penso que m' he equivocat , que el dret d' imatge no es pot violentar, en cap espai per més públic que sigui. A més, ell què farà amb la meva imatge ? Què pensarà si pot descobreix el seu balcó aquí, una cosa no gens descartable com veuré més endavant en una altre experiència amb Sen un altre carrer o al al bar de la GRAN PLAÇA ?
Sigui com sigui, no ha estat agradable , les ganes de marxar ja no venen del mural amb un guitarrista agressiu que ens vol fer fora , sinó d' un dels habitants reals amb qui no he pogut congeniar, avui.
La darrera ciutat (cap capital de comarca em sembla poble ) i jo carregat d' amarga pesantor . Espriu,socorrro, ¿ por què pedaleo donde no debo ?
Sort de les dues experiències que es van produir a continuació i que afortunadament canvien a bé un estat més que depriment.
Em semblava que un balcó amb pedres de runa és una metàfora important en una ciutat maltractada on la guerra va tenir destacada i dissortada presència,. Què queda ? Tot és record de museu ? Els senyals, en les cases , les ferides de les persones poden desaparèixer ? o hi són per ser vistes exposades com en un aparador, i amb una cortina, teló ( o vitrina ) que no ha baixat o que està pujant , però que de cap manera no oculta el drama de la destrucció que representa ? ¿Com li explico tot això al meu interlocutor d' accent estranger quan només es tracta de una circumstància casual d' una vivenda del casc antic en fase de restauració ?
Quan tornem a coincidir tindré més paraules i li explicaré com això que ens ha passat és representació, a més de veritat, d' un un drama que sense nosaltres saber hem estat els seus mitjancers.
És un vell quadern de viatges i el dibuix el fa la musa mentre escolta el meu relat i veient la imatge captada , no publicada Suficient
En un dia de vent en aquesta terra que diuen ALTA, el més raonable hagués estat quedar-se a l' empar de carrers bars i esglésies, però es veu que el destí d' avui em tenia reservat de tastar una altra força també d molt poderosa i aquesta vegada per contra no gens invisible, Me`n vaig , desafio total,, això si amb dues anècdotes més que quasi no em caben a les butxaques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada