dimecres, 21 de desembre del 2016

FENCE


A mi sempre m' ha agradat molt saber les coses que els passen a la gent...
MERCÈ RODOREDA 
 JARDÍ VORA EL MAR


la teva mirada sovint indica on he de  disparar
un comentari  teu   es més que suficient
per prendre pedretes de record  al temps

aquesta vegada  vaig ser jo  va   qui et va dir  de  registrar  el ferrollat  reixa tanca

bona experiència
al acostar-nos.-hi  una mica  a la barrera de cases davant l' impossible mar

tot i les barreres reals
la més aclaparadora la del so dels cotxes amplificacada  al infinit per la pluja
impedint de distingir amb claredat la música  de la llevantada  que  és la que realment volíem escoltar
vas notar   tu també que una mena de  respectuós silenci  s'  imposava entre el carrer i  aquestes cases ?
silenci
sorpresos
preludi  d' alguna cosa que  havia d' esdevenir 

de dins o de fora ?
( en la novela apareixen dos pintors un intenta pintar el mar de tota forma i manera  amb cavallet i barreja  de colors
el tracta com una model
un impossible 
l' altre
una noia
pinta sense sortir de la seva habitació   coses de dins seu
és la que té més èxit
guanya diners i exposa a NY
MIRÓ queda  molt ben parodiat
tot  ho explica un jardiner veritable artista del relat  )

he pogut  acabar el  llibre  en aquest dia tan curt
entre dos estacions  astronòmiques

deixa un sabor...

a partir d' ara  ja no pensaré ( per obra i gràcia aquesta vegada d' una autora  de sempre) tant  en els amos  que les  tenen  ( cases modernistes o del que  sigui  )  o aquells que les van posseir  en el passat  com  en les persones que les van construir
un jardí  serà  senyal inequívoc no del propietari sinó del jardiner que el fa possible
( una novela es una obra d' art  en el jardí de la literatura  i com aquesta  des tanca  )
a l' autora l' importa saber  que els passa  a les persones  a totes 
als senyorets
propietaris de les cases de la costa amb jardins vora mar
y  a les persones que viuen a la gran ciutat i cultiven jardins i horts  ofegats per  immensos edificis 
( em quedo amb una frase de MAX AUB qualificant a AZAÑA i  a la  REPÚBLICA de "señoritos" )
 
la novela va quedar quarta en no sé quin premi  va ser feta entre 1959 i el 1966
manejo la  uf! ena edició

un nen surt de la biblioteca manejant  un llibre que acaba de demanar amb la seva mare
parlen
comenta content entusiasmat l' adquisició
anticipa
 maneja el llibre
imagino  l' experiència de  descobriment  del llibre com  una cosa diferent de la joguina  habitual  però infinitament més juganera

fem una tasca molt maca a la biblioteca
 el TIÓ  i la olivera estan bé
integrats donat fe de la  la nostra gràcia

rius de les idees
ocurrències
entre tots dos les teves i les meves
omplim ja fins l' abril
jo ja m' hi veig 



 la forma de diari de MAX AUB em reté
no és menys mestre que MERCÈ  RODOREDA
contemporanis
jardins  diferents
 em fan  meu els seus 

intento colorejar  la foto de les cases
millor dit intento que tingui  la tonalitat  de postal antiga
tot es possible  avui dia
em semblava que seria  més ajustat al  color que  em desprèn el relat

el llibre
si el veiessis
ja té aquell color  daurat que tenen els llibres  quan arriben a certa edat 
i per dins en algunes pàgines una tènue emblanquinada  el traspassa  de dalt a baix  fent esvaïdoses les lletres
 fa pensar que alguna cosa semblant arriba a passar  en el jardí  del relat i  al  jardiner relator 
 
estan  arribant  a la  inevitable  FENCE  que posa el temps


el llibre es fa vell
el que porta dins
no
com s' entén  ?
 són bons  autors  parlen de coses importants
i ho fan de manera ( molts mèrits )  per acostar-se i fer que siguin  dels meus 

prenc el llibre del prestatge d' intercanvi
bona experiència
em diuen  que allà posen els menys deteriorats que porta la gent
ara que l' he acabat
què puc fer ?
ja està
tinc una idea 

no!
per què dius FENCE ?
  no sé va aparèixer  com de volada  en un avís  de perill
a vegades les paraules venen com  les imatges dels somnis
sembla que no les entenguis d' entrada
 però si les  deixes anar  saben posar-se en el millor lloc del jardí.

( passo el corrector
dios el catalán  ! poca práctica   a ver si se me desnivela ! )

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada