Sona estranya aquesta paraula. La trasplanto aquí de l' edició de les OBRAS COMPLETAS de Santa Teresa de Jesús de la BAC ja mencionat en parlar de la biblioteca d' ESPARREGUERA. Obra que ha passat censura eclesiàstica segons es fa constar.
És un "mote". S' ha aplicat a uns escrits de TERESA de JESÚS, en realitat formen una carta escrita en Toledo el gener del 1577 dirigida a diferents persones de la ciutat d' Àvila que es van trobar per comentar junts uns dies abans aquestes paraules d' ella
Búscate en MiAquesta manera de treball sobre un text en base a l' intercanvi i interacció, el diàleg, lavincula amb formes de treball en altres èpoques i sistemes.
No passa d' amagat. Figura en un lloc destacat de la publicació en qüestió: al final. És el darrer apartat. Podria ser-hi com un indicador d' un inici ? Com una il·lustració d' un principi metodològic a seguir ? Una invitació ?
Amén
... una carretera que no agafaven els turistes, però que els viatgers descobrien sense esforç(Ernest Hemingway , TRUE AT FIRST LIGHT ( traduit per Armand Caraben com A PUNTA DE DIA, ECSA,1999, centenari del seu naixement)
En el pas des de la serralada per arribar a Àvila per unes carreteres molt poc transitades , ens deixem acompanyar per un arc de SANT, el de Sant Martí que no deixar d' esvair-se fins que la l gran muralla de la ciutat deixar de ser una imatge virtual, només encapsulada en el propi castell interior.
Sí, existeix.
Realment és una ciutat encerclada. Serà de veritat ? Caldrà constatar, tocar, comprovar amb els propis ulls, dimensionar per ubicar en
L' arc també és aquí;
La muralla podria ser també recurs espectral de la imaginació ?
Per això la primera activitat sisplau per força ha de ser sortir de dubtes i recórrer el seu perímetre encara que sigui en bicicleta en una primera ràpida " incursión"
Estando hoy suplicando a nuestro Señor hablase por mi - porque yo no atinaba a cosa que decir ni como comenzar a cumplir esta obediencia - se me ofreció lo que ahora diré para comenzar con algún fundamento, que és considerar nuestra alma como un castillo...Santa Teresa , Primera morada OC. p 472,
La muralla, com tota l´obra de LA SANTA, té punts per on l' accés és possible.
Un VEJAMEN seria, segons nota de l' edició BAC ,
"el discurso festivo o satírico en que en los certámenes y juegos literarios se hacen cargos a los poetas o concursantes de los defectos cometidos en sus trabajos"( Que bueno seria disponer para esto mio de alguien asín, por eso VEJAMEN suena a síntesis de "vejar· ver, revisar, i examinar... )
OC. p1431
Empezar por este final no supone la trampa de leer el final para ver como acaba la intriga de una novela demasiado larga.
Escribe la Santa en la contesta a Juan de la Cruz :
Harto buena doctrina dice en su respuesta para quien quisiere hacer los ejercicios que hacen en la Compañia de Jesús; mas no para nuestro propósito. Caro costaria si no pudiésemos buscar a Dios sino cuando estuviésemos muertos al mundo. No estava la Magdalena, ni la Samaritana, ni la Cananea, cuando le hallaronEn la contestació al seu germà li agraix el que diu en forma de copla i diu:
...
Dios me libre de gente tan espiritual que todo lo quieen hacer contemplación perfecta , dé do diere. Con todo los agradecemos el havernos tan bien dado a entender lo que no preguntamos. Por eso es bien hablar siempre de Dios , que de donde no pensamos nos viene el provecho OC p 1432.33
que ha dicho mas que entiendei també
Quien alcanzare esa merced de tener el alma unida consigo , no le dirá que la busque , pues ya la poseeLa cerca, l' escriptura com instrument, abocada cap a l' interior. Búscate en mi, sigui imatge sigui paraula
Socràtico platònica Santa Teresa ? Como és ÀVILA ? Poco importa ya. El sentit d' iniciar aquesta entrada amb tal imatge, troba sentit: La intuició porta a pensar que quan viatgem alguna cosa més que la imatge externa guia. Ni para rezar no hace falta ni mover los labios o recitar pensandao en otra cosa, la oració, como no ? ha de ser interior, mental, . Ho dic bé amb les meves paraules ?
Antes que pase adelante os quiero decir que consideréis què serà ver este castillo , tan resplandeciente y hermoso , esta perla oriental, este árbol de vida...Morada 1, cap 2, OC 475
La cerca, leiv motiv sobre la loca de la casa, no té massa sentit, a banda que encara no he trobat l' expressió tal qual- quan és la pròpia Teresa que de "loca" es qualifica i més quan considera allò que ella diu "melancolia" I de MELANCOLIA NOTABLE ( OC p531)es mal pitjor que estar en bogeria. És fàcil pensar en depressió tal qual es diagnostica avui dia. Els mals d' antaño tenien noms. hi ha una enumeració notable en les obra teresiana, per simptomatologies que podria ser d' ara. ( Val la pena seguir el INDICE DE TEMAS, de la BAC esmentada, i en concret les paraules IMAGINACIÓN i MELANCOLIA i altres, No deixa de ser un circuit, una PR si es vol , no per "petit" menys intens o poc profitós. si que és un itinerari diferent que permet fer troballes prou interessants - com al tu i al mi ens agrada de trobar en caminar,- sense prerdre de vista que la presència del sol teològic diví pot encegar un recorregut si es pretén massa abastador. I que pot arribar a ser esgotador.
Per diferenciar i lliutar contra les possibles acusacions d' endemoniment, o de bogeria, o pitjor d ' heretge (luterana i altres,) l' origen de sang ( de no cristiana vella ) etc, la pobre va fer allò que va saber, l' escriptura va ser el seu remei ? Como fuente recomedadada de "sosiego " seguro, ( OC p 619 ) Molt interessant són LOS LOCUTORIOS: en les imatges dels convents es veuen tètrics reixat ailladors, però per ells podia circular la paraula en sessions establertes i amb citacions. La conversadora Teresa no deixa de tenir reflex en l' escrit. Un valor.
Si que tot pot ser mirada interior però es constatable en les seves obres que la paraula també circulava exterior , hi feia contrats d' idees, amb els els confessors, i altres, amb les lectures. En les cartes parla de diners, de pagaments, de la organització material que feia possible el sostenir la riquesa interna i fer possible que el pur desig i voluntat , tingués transcendència externa en obres, obres reals qu no eren li sortien gratis.
No es podia no mencionar els llibres de l' Index inquisitorial, so pena de... (on menciona que el llibre propi és el que més cal llegir ? segurament és refrència de R ROSSI en la important monografia que aborda la vida de La Santa com escriptora )
La Santa ? En el santoral, literari , a més de patrona, . Aquí ,entre tots aquells mencionats de vida exemplar, no està gens mal ubicada.
La llengua castellana tot i el distanciament de temps i temes, passa amb una força que com en EL ADAJA, no me la vull perdre
Però ara toca tastar altres forces, me`n vaig a SEGOVIA i escoltar què diu de MACHADO el ERESMA
( Acabat dilluns de pasqua )
Ah ! He vist la sèrie que TV2 ha dedicat a Teresa de Jesús aquests dies.Bé, s' ajusta a la informació de la pròpia obra escrita. La veu de Concha Velasco mostrant emprenyament i caràcter està creïblement icónica.
EL PERÖDICO publica el dia 5 d' abril una monografia, LA SANTA REBEL. Destaco la forma com CRISTINA MORALES, una de les persones col·laboradores en la monografia del diari, relativitza la transcendència de Déu parlant del Déu que "escriu per mà" de la Santa. Caldrà parar atenció en les seves MALAS PALABRAS, llibre publicat a Lumen
.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada