diumenge, 29 de març del 2015

VEJAMEN

Sona estranya aquesta paraula. La trasplanto aquí de l' edició  de les OBRAS COMPLETAS de Santa Teresa de Jesús de la BAC ja mencionat en parlar de la biblioteca d' ESPARREGUERA. Obra que ha passat censura eclesiàstica segons  es fa constar.
És un "mote". S' ha aplicat a  uns escrits de TERESA de JESÚS, en realitat formen una carta  escrita en Toledo el gener del 1577 dirigida  a diferents persones de la ciutat d' Àvila  que es van  trobar per comentar  junts uns dies abans  aquestes paraules d' ella
Búscate en Mi
Aquesta manera  de treball  sobre un text   en base a l' intercanvi i interacció, el diàleg, lavincula amb formes de treball en altres èpoques i sistemes. 
No passa d' amagat. Figura en un lloc destacat de la publicació en qüestió:  al final. És  el darrer apartat. Podria  ser-hi com un indicador d' un inici ?  Com una il·lustració d' un   principi  metodològic  a seguir  ? Una invitació ?
Amén

... una carretera que no agafaven els turistes, però que els viatgers  descobrien sense esforç
(Ernest Hemingway , TRUE AT FIRST LIGHT ( traduit per Armand Caraben com A PUNTA DE DIA, ECSA,1999, centenari del seu naixement)
Reservo  per  SEGOVIA  l' acompanyament  al complet   de les lluminoses  paraules de   HEMINGWAY    rescatades pel seu fill,  Aquelles paraules són un record  ,un flaix, del seu anterior pas per aquestes terres,   en el descans d' un safari  per les sabanes africanes, tot contemplant unes cigonyes,.  TRUE  o fals , en el context de planures i altiplans poques coses poden fer oblidar el sentiment de solitud ,

   
En el pas des de la serralada  per arribar  a Àvila per unes carreteres molt poc transitades , ens deixem acompanyar per un arc de SANT, el de Sant Martí  que no deixar d' esvair-se  fins que la  l gran muralla de la ciutat deixar de ser una imatge virtual, només encapsulada en el propi  castell interior.
Sí,  existeix.

 Realment és una ciutat  encerclada. Serà de veritat ? Caldrà constatar, tocar, comprovar amb els propis ulls, dimensionar per ubicar en
L' arc també  és  aquí;
La muralla podria ser també recurs  espectral de la imaginació ?
Per això la primera activitat sisplau per força ha de ser  sortir de dubtes i recórrer el seu perímetre encara que sigui en bicicleta en una primera ràpida " incursión"
 Estando hoy  suplicando a nuestro Señor hablase por mi - porque yo no atinaba  a cosa que decir ni como comenzar  a cumplir esta obediencia - se me ofreció lo que ahora diré  para comenzar con algún fundamento, que és considerar nuestra alma como un castillo...
Santa Teresa , Primera morada  OC. p 472,

La muralla, com tota l´obra de LA SANTA, té punts per on l' accés és possible.
Un VEJAMEN seria, segons  nota de l' edició BAC ,
 "el discurso festivo o satírico  en que en los certámenes  y juegos literarios  se hacen cargos a los poetas o concursantes  de los defectos  cometidos en sus trabajos" 
OC. p1431
( Que bueno seria disponer para esto mio de alguien asín, por eso VEJAMEN suena a síntesis de "vejar· ver, revisar, i examinar... )
Empezar por este  final no supone la trampa de leer el final para ver como acaba la intriga de una novela demasiado larga. 
Escribe la Santa en la contesta a  Juan de la Cruz : 
Harto buena doctrina dice en su respuesta  para quien quisiere hacer los ejercicios  que hacen en la Compañia de Jesús; mas no para nuestro propósito. Caro costaria si no pudiésemos buscar a Dios sino cuando estuviésemos muertos al mundo. No estava la Magdalena, ni la Samaritana, ni la Cananea, cuando le hallaron
...
Dios me libre de gente  tan espiritual  que todo lo quieen  hacer contemplación  perfecta , dé do diere. Con todo los agradecemos el havernos tan bien dado a entender lo que no preguntamos. Por eso es bien hablar  siempre de Dios , que de donde no pensamos nos viene el provecho  OC p 1432.33
En la contestació al seu germà  li agraix el que  diu en forma de copla i diu:
 que ha dicho mas que entiende 
i també
Quien alcanzare esa merced de tener el alma unida consigo , no le dirá que la busque , pues ya la posee
La cerca, l' escriptura  com instrument, abocada  cap a l' interior. Búscate en mi,  sigui imatge sigui  paraula

Socràtico platònica  Santa Teresa ? Como és  ÀVILA ? Poco importa ya. El sentit d' iniciar aquesta entrada amb tal imatge, troba sentit: La intuició porta a pensar que  quan viatgem alguna cosa més que la imatge externa guia. Ni  para rezar no hace falta ni mover los labios o recitar  pensandao en otra cosa, la oració, como no ? ha de ser interior, mental, . Ho dic bé amb les meves paraules  ? 
Antes que pase adelante  os quiero decir que consideréis  què serà ver este castillo  , tan resplandeciente y hermoso , esta perla oriental, este árbol de vida...
Morada 1, cap 2, OC 475
La cerca, leiv motiv sobre la  loca de la casa,  no  té massa sentit, a banda que encara no he trobat l' expressió tal qual-   quan  és la pròpia Teresa que de "loca" es qualifica i més quan  considera allò que ella diu "melancolia" I de MELANCOLIA NOTABLE ( OC p531)es mal pitjor que estar en bogeria. És fàcil pensar en depressió tal qual es diagnostica avui dia. Els mals d' antaño tenien noms. hi ha una enumeració notable en les obra teresiana, per simptomatologies que podria ser d' ara.  ( Val la pena seguir  el INDICE DE TEMAS, de la BAC esmentada,   i en concret les paraules IMAGINACIÓN  i   MELANCOLIA i altres, No deixa de ser un circuit, una PR si es vol , no per "petit"  menys intens o poc profitós. si que és un itinerari   diferent que permet fer troballes prou interessants - com al tu i al mi ens agrada de trobar en caminar,- sense prerdre de vista  que la presència del sol  teològic diví pot encegar un recorregut si es pretén  massa abastador.  I que pot arribar a  ser  esgotador.
Per diferenciar i lliutar  contra les possibles acusacions d' endemoniment, o de bogeria, o pitjor d ' heretge (luterana i altres,)   l' origen de sang  (   de no cristiana vella )  etc, la pobre va fer allò que va saber, l' escriptura va ser el seu remei ? Como fuente recomedadada de "sosiego " seguro, ( OC p 619 )   Molt interessant són LOS LOCUTORIOS: en les imatges dels convents es veuen tètrics reixat ailladors, però per ells podia circular la paraula  en sessions establertes i amb citacions. La conversadora Teresa no deixa de tenir reflex en l' escrit. Un valor. 
Si que tot pot ser mirada interior però  es constatable en les seves obres  que la paraula també circulava exterior , hi feia  contrats d' idees, amb els els confessors, i altres, amb les lectures. En les cartes parla de diners, de pagaments, de la organització material que feia possible el sostenir la riquesa  interna i  fer possible  que el pur desig i voluntat , tingués transcendència externa en   obres, obres reals qu no eren li  sortien gratis.  
No es podia no  mencionar els llibres de l' Index inquisitorial, so pena de... (on menciona que el llibre propi  és el  que més cal llegir ?   segurament és refrència de R ROSSI  en la important monografia que aborda la vida de  La Santa com escriptora ) 
La Santa ? En el santoral, literari , a més de patrona, . Aquí ,entre tots aquells  mencionats de vida exemplar, no està gens mal ubicada. 
La llengua castellana tot i el distanciament de temps i temes, passa    amb una força  que com en EL ADAJA, no me la vull perdre


Però ara toca tastar altres forces, me`n vaig a SEGOVIA i escoltar què diu de MACHADO  el ERESMA
( Acabat dilluns de pasqua )
Ah ! He vist la sèrie que TV2 ha dedicat  a Teresa de Jesús aquests dies.Bé, s' ajusta a la informació de la pròpia obra escrita. La veu de Concha Velasco  mostrant emprenyament i caràcter està  creïblement   icónica. 
EL PERÖDICO publica el dia 5 d' abril  una monografia, LA SANTA REBEL. Destaco  la forma com CRISTINA MORALES, una de les persones col·laboradores en la monografia del diari,  relativitza la transcendència   de Déu    parlant del Déu que "escriu per  mà"  de la Santa. Caldrà parar atenció en les seves   MALAS PALABRAS, llibre   publicat a Lumen


 











    . 


 






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada