Dos escriptors, MAX AUB I JOAQUIM AMAT PINIELLA , dues vides paral·leles, només es portaven deu anys de diferència fan cura per la paraula , cura de les ferides a través de l' escriptura com PHILIPPE LAÇON evidentment, a banda d' altres efectes i de les motivacions que cadascú pugui tenir. Tots ells ja eren objecte de les picades de la mosca de la que parla LEON FELIPE, la loca mosca de los sueños ( española,diu el poeta , però pot picar en qualsevol llengua: francesa,catalana... )abans del trauma de la guerra, exili, camp d' extermini i atemptat que uns i altres han patit.
La incessant ferida pot vessar torrents desfermat de paraules de sang, de patiments, de mal
Incessant ferida que aboca paraules per cicatritzar
Uf !
Cicatritzar ?
La cicatrització, és un intricat procés en el qual la pell o un altre òrgan tissular es repara ell mateix després d'una ferida. En la pell normal l'epidermis...En aquest intrincat procés, l' escriptura, la paraula, l' art, qualsevol medi, separador fa efecte de reparació.
Unes novel·les com EL CASINO DEL SENYORS o LAS BUENAS INTENCIONES escrites i si més no publicades el 55 i el 54, respectivament, què poden estar representant per als seus autors ? Segurament coses diferents per vivències, per situació....
No apareixen bicicletes en el CASINO, d' AMAT PINIELLA, només una motocicleta puja les escales del Casino,és suficient, perquè el personatge protagonista de la gosadia prengui mal. El pròleg de LLUÍS CALDERER és imprescindible per no quedar-se amb les aparences a les quals podria conduir el text de la novel·la quan l' he llegida intentant no tenir en compte determinats referents. Pot resultar poc clar el sentit reparador si s' espera sang i trauma. o una explícita alienació ideològica. No,AMAT PINIELLA és un senyor i diu de manera tan suau les coses que poden passar quasi desapercebudes:
En ocasions així , quan hom ja s' ha resignat , només és qüestió de trobar avantatges que facin suportable la contrarietat.
No sé com dir que el seu relat fa submergir en la més pura literatura. En la més pura ficció , submergits, insisteixo, en la seva història parlant del Casino , és com si ell , autor de KL REICH , supervivent de MAUTHAUSEN,fundador d' AMICALMAUTHAUSEN,expulsat de MANRESA, ens diu amb la veu del seu personatge mireu que faig malgrat el que hagi passat . Puc construir meravelles Un trauma com aquell no crec que ningú el pugui superar. És un deute, no ja personal, sinó de tota la humanitat La ferida de d' AMAT PINIELLA en aquest relat sembla si no curada, , sí menys traumàtica ? És un punt dolç , segurament com diu el prologuista, l' acidesa, també puntua i fort, però magistralment administrada.
Quan el seu personatge es passeja per la ciutat fora del casino Amat Pineiella li fa dir de la gent que veu pels carrers:
No em féu cap gràcia que entre tots envaïssin tan a la lleguera l' aire greu, sever i venerable, senyor en una paraula, que es desprenia de les pedres velles de La Ciutat
I va passar censura, excepte en un punt on el vel del censor del 1955, es veu que es va esquinçar
...
Trobo una bici en pintura , ( G imatges és font de tot, ) Es tracta d' una exposició en l' antic CASINO DELS SENYORS, en el que ara és centre cultural de la ciutat. Sé que la ciutat l' ha reconegut,.
La mosca del somnis no para.
Capto, per informació en la xarxa, que hi havia intenció amb motiu del centenari de plantar estàtua de record al CASINO.
No serà la de la fotografia ?
No pot ser AMAT PINIELLA ! Segurament la figura serà la del protagonista, narrador de la seva obra que continua copsant des de la seva cadira tot el que passa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada