Terrelloners a la GARROTXA
Mes ¿què deu ser d'ella,— seguía reflexionant,— en aquests
moments, a negre nit, sola y sense amparo, en les grapes del Esparver en el
fons d'alguna cova ò d'alguna d'aquelles tutes d'artigayre perdudes al mitx del
bosch, hont hi vivían gent que, ab apariencies de miseria ò d'imbecilitat, eran
els millors confidents y lloques de la lladregada? ¿Quína situació més
desesperada la seva, presa d'un crapulós sense frè ni lley, sense entranyes ni
conciencia, que de tant temps apetexía la seva carn, com el llop la del anyell
guardat a la cleda? ¿Què sería d'ella en aquell precís moment? ¡Potser lluytava
coratjosament! ¡potser defallía! ¡potser! ..... ja era vensuda, acabades ses
forses després de clamar inútilment al cel y la terra, privada fins del
sacrifici de la propia vida!
MARIÀ VAYREDA, Una pàgina qualsevol de la seva novel·la.
Costa poc imaginar o pintar en lletra al pas d ' un escenari com aquest, un punt oblidat d' una contrada remota
Les esberlades dels Vayreda com les de la construcció de la foto em resulten evidents, també la lluminositat trista dels finestrals de una casa sense sostre ni volta
Ni al enamorat romàtic d' un món que ja no existeix sedueix
Un rovellat llautó de figures missaires i personatges aberrants amb la teva ploma escarnats escampen del teu si per les esquerdes inevitables del temps.
Els Vayreda no parlen d' obrers, de sindicació, de ciutats grans, d' aquelles on el moviemt anarquista manté connexions internacionals. No són sants de la xeva olotina devoció, només planen per sobre de les males petges garrotxines , amb personatges, marianistes, engarrutxats cridaan estrafolaris com en una pintura no creïble.
etc,
( falta gent, no ? Un altre capítol no importa quin )
...
A banda de comprovar si la còpia és bona, si surt una bicicleta l' estimbaré per les gorgues més profundes que trobi
Rescato, de miracle ,la paraula TERRELLONER , perquè hem practicat un ofici semblant en un dels no sempre fàcils camins de la comarca olotina.
Les poques cases de la contrada ,tant les habitades com les que queden en runes, estan a vessar d' històriries.
El poema de BROSSA
Parla de ROQUES, serveix també com literària il·lustració tant de la casa abandonada com de la tasca realitzada a la VIA ANNIA, dues constants en la literatura de ficció del cap de setmana
Les esberlades dels Vayreda com les de la construcció de la foto em resulten evidents, també la lluminositat trista dels finestrals de una casa sense sostre ni volta
Ni al enamorat romàtic d' un món que ja no existeix sedueix
Un rovellat llautó de figures missaires i personatges aberrants amb la teva ploma escarnats escampen del teu si per les esquerdes inevitables del temps.
Els Vayreda no parlen d' obrers, de sindicació, de ciutats grans, d' aquelles on el moviemt anarquista manté connexions internacionals. No són sants de la xeva olotina devoció, només planen per sobre de les males petges garrotxines , amb personatges, marianistes, engarrutxats cridaan estrafolaris com en una pintura no creïble.
Garrucha (tortura)
La garrucha (de garrucha, polea) es una modalidad de tortura que consistía en atar las manos del condenado a la espalda, y tras esto, izarlo lentamente mediante una polea, normalmente situada en el techo. Luego se le dejaba caer con violencia, pero sin que llegara a tocar el suelo. La maniobra solía significar la dislocación de las extremidades superiores del condenado. Si el peso del cuerpo no fuera suficiente se podía añadir, colgándolo de los pies, un peso adicional.Historia
Fue uno de los tres procedimientos de tortura más empleados por la Inquisición española junto con el «tormento del agua» y el «potro». El tormento de la garrucha consistía en colgar al reo del techo con una polea por medio de una cuerda atada a las muñecas y con pesos atados a los tobillos, ir izándolo lentamente y soltar de repente.1
Tot i això,
i sempre a la nostra mane
-
ra, el
paisatge segueix atraient-nos. Potser
al final,
tal com va passar a l’Albert Bardals,
una
punyalada ens despertarà i serem més
conscients
d’aquesta terra. O potser no,
potser un
dia trobarem una paret de casa
en ruïnes i
a darrere no hi haurà res. Des
-
cobrirem que
és de cartró pedra i la molsa,
de feltre.
Maria Puig
Parnau
fosques com eren, pareixien les negres tapisseries que
endolaven el grandiós temple on s’hi celebraven els funerals de les meves
il•lusions
i fins els aucells xerrotejaven agradosament per les
bardisses; mes jo no sentia altra cosa que el corcó de la gelosia rosegant-me
les entranyes, ni veia res més que les negrors que el meu pessimisme començava
a dibuixar en l’auba de la meva ditxa, desequilibrant mon esperit, ja de si
prou donat a la concentració i a la tristesa. N...
( del capítol oblidat )
Eren pastors, artigaires, carboners, contrabanders,
francesos de la Menera, Sant Llorenç i la Muga, culleraires de Tortellà,
parcers d’Oix i Beget i terrelloners de les masies i llogarrets de cinc hores a
la rodona; gent, bona part d’ella, casi tot l’any fora de la llei per un o
altre concepte, si bé considero era aquest el seu pecat més petit, perquè no sé
quins drets pot al•legar l’Estat sobre una gent abandonada a son propi valer
entre enderrocs de muntanyes que semblen lloselles, en contacte continuo amb
tota la púrria que troba sa salvaguarda vivint amb una cama a cada banda de
frontera i on, quan pot, sols hi envia, per tot consol,
etc,
( falta gent, no ? Un altre capítol no importa quin )
...
A banda de comprovar si la còpia és bona, si surt una bicicleta l' estimbaré per les gorgues més profundes que trobi
Rescato, de miracle ,la paraula TERRELLONER , perquè hem practicat un ofici semblant en un dels no sempre fàcils camins de la comarca olotina.
Les poques cases de la contrada ,tant les habitades com les que queden en runes, estan a vessar d' històriries.
El poema de BROSSA
Sextina
cibernètica
Collint l'argent bufo desfet de galtes
Collint l'argent bufo desfet de galtes
Dormint als sots menjo en obrir les cendres
Ventant la pols lligo per atzar canyes
Topant amb tots tallo maror de portes
Sumant el fum resto mirall de tasques
Trobant la nit torno al
costat de roques
Cosint les mans tardo i obro les roques
Sentint herbei peso rodó de galtes
Vivint al vol trobo corrents les tasques
Menjant la font xuclo camps enllà cendres
Venint del gep mato vora les portes
Duent el bosc buido i
rodo les canyes
Ratllant l'estiu llimo guillat per canyes
Volent l'afany ballo sense més roques
Veient el prat llenço i pinto les portes
Buidant la fam rego per dins les galtes
Alçant el mar punxo traient les cendres
Ballant avui crido
després de tasques
Lligant els daus entro a veure les tasques
Jaient als mots toco tanmateix canyes
Desfent l'espai fujo i deixo les cendres
I fent errors giro perdut per roques
Triant aiguats passo després les galtes
Plegant l'ocell munto
camí de portes
Rimant el foc trinxo sentint les portes
Donant un gest penso collir les tasques
Bevent la llum menjo. Però són galtes
Traient un plat poso guia a les canyes
Tapant el gos penjo, per tant, les roques
Tenint la ment tombo ben
lluny les cendres
Sembrant els mots taco només les cendres
Obrint el blat busco sense les portes
Mullant el llamp clavo més que mai roques
Perdent el gall llisco davant les tasques
Seguint el vol miro voltat de canyes
Mirant l'avet pico i
plego les galtes
Guixo galtes i amant no seran cendres
Toco canyes entrant vestit per portes
Salvo tasques. Vencent
muden en roques.
Aquesta
sextina fou composta amb un ordinador electrònic, programat per Josep Font,
Jordi Bastardes i Santiago Farré, al centre de càlcul d'AGMA, de Vilafranca del
Penedès.
Joan Brossa, Vint-i-set sextines i un sonet, Edicions 62, Barcelona 1981.
Parla de ROQUES, serveix també com literària il·lustració tant de la casa abandonada com de la tasca realitzada a la VIA ANNIA, dues constants en la literatura de ficció del cap de setmana
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada