...oblido les paraules amb què volia començar. Irrecuparables? Com el llibre -EL ESPACIO VACIOper exemple que es deixa a una companya sensible i que encara no m' ha tornat. Quin buit més ple !
El podria rescatar. Però espero el seu gest.
Avui és un dia de recuperació activa de facetes importants: hem realitzat un acte teatral, com una PUERTA ABIERTA ( aquet títol de Peter Brook afortunadament el tinc i gran sorpresa: la portada és un escenari amb una cadira cara al públic on no seu ningú ) a una realitat que una vegada més fem que sigui superada per la ficció. Allò que marca de veritat,queda. Cal deixar-se fluir, i com passa en l' associaciò lliure, transitar per camins que tu i jo sabem compartir.Aquesta cadira petita és com aquella on seia la TIA TERESA quan venia a casa a VELAR---
Les paraules eren alguna cosa així: hem pres contacte de com arriba el cor de la RONDALLÍSTICA al cor de noves generacions.
Només amb una cadira ? No, evidentment. Cal que s' aposenti el contaire, tu o jo, o... qualsevol, sense cap més sofiticació que la paraula, amb ganes d' explicar coses, orelles atentes, et parlo directament a tu que m' escoltes i al teu nivell d' alçada., perquè et veiem , no ets invisible ...
... compartim un espai.
Iniciem un procés, és la mà de tots ells . ancestres. amb la del públic present , que ens empeny i ens acull, i en el Teatrí de la puça també s' encén el nostre misto invisible que la chispa /guspira de PICASSO va iniciar.
Ens hem acostat de nou a l' escenari, -el que nosaltres mateixos hem creat, amb quatre paraigües oberts, unes teles casolanes, una escala ... - i ens ha transformat.Era inevitable, carregats de recursos però més i fonamentalment d' EMOCIONS.
Hem fet sortir a la funció PINOTXO, EL QUIXOT, un cavall de amb una herba punxosa sota la cua, amb tots els personatges de la rondalla, i un PEROL amb el teu nom...
Amb aquest ingredients era inevitable que alguna cosa passés entre tu i jo , no ? Màgia, ?
No,actua l' element humà, el més important el principal.
AH ! Una estera d' ALMAGRO ens ha acompanyat, amuleto ? Simple record de un teatré impactant.
(No puc estar de avui de recordar imatges de la TV. Pot ser un dia important per a moltes persones , la funció representada a Madrid per qui s' acomiada amb els ossos de CERVANTES, en doina , és de les escenes més barroquess i desquisiants d' una Espanya sensa cap profunditat teatral, afortunadament falsa, interessada, aborrecible, pobre Cervantes !desenterrat i enterrat , potser estaria content de pensar que els seus ossos no seran els únics a donar bon repòs )
Demà més, de la mà de P. BROOK amb un sol que ha sortit de nou al nostre teatre.
....
Joan MADES circulant amb burri - sense cleta- a la cerca de conversa amb la gent i captura de la seva paraula viva
Fascinat per SANCHO, va recopilar tot allò que hi havia sobre el Quixot, en la cultura dita popular: auques, contalles dites, reproduccions, en banos, cartes, etc. La seva recopilació s' aplega en EL QUIXOT DELS IGNORANTS , un títol de l' exposició itinerant ara present a la BM . El llibre està publicat. Fan bé de comptar amb ell en un aniversari tan senyalat.
INFORMACIÓ
El Quixot deIs ignorants de Joan Amades és un treball que I’any 1946 fou inclòs dins del llibre de Joan Givanell i Agustí Calvet Gaziel titulat Historia Gràfica de Cervantes y del Quijote. En aquella ocasió no figura el seu nom en els crèdits i la seva aportació esdevingué essencial per redactar el capítol anomenat El Quijote del pueblo.M' agrada veure com vesteixes EL REI DESNUDO per a la representació
De la ma de Xantal Grau i Antoni Serés, que han tingut cura de I’edició de I’obra, recuperem el text original inèdit en català. En I’estudi, Amades analitza el Quixot i el Sanxo Panza a partir d’objectes i documents de tradició popular com ara auques, cromos, ex-Iibris, guardes, lleixes, naips, patacons, rajoles, segells, titelles, ventalls …
Un rei que ha perdut ja el del tot el cap per tu,no li veus en la mirada ?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada