BORÉN
encounters with animals
l' art romànic permet gaudir d' una àmplia varietat de bèsties de tota mena
la secció PARLEM D' ANIMALS de l' agradable dinar i sobretaula d' avui resulta d`allò més ric en el l' ampliació del catàleg de fantasies
les que ens vénen a trobar a taula avui OS, ÀLIGA, GOS PEDRER totes tres són del PIRIEU
l' ARMADILLO d' AMÈRICA
les tres primeres podrien haver estat en pedra a la portalada primitiva de l' església de BORÉN, cadascuna d' elles amb un sentit vinculat a realitats llegendades locals
el relleu de l' armadillo ( animal nou incorporat a partir de coneixements de terres llunyanes ) podria haver estat present en les impostacions en la renovació i ampliació del temple al s XVII, posteiorment podria haver desaparegut arrencada en temps de la cruel dèria de la mà morta mendizabaliana
o la mutilació va esdevenir abans ?
les històries relatades tenen en comú en tots quatre casos l' encontre casual entre l' home i l' animal
l' os llunyào millor dit allunyat , l' aliga al cap damunt del rocam que algú buscant pedres de fortuna es troba sense conseqüencies per la invocació del sant parroquial en un i altre cas de l' espantat humà
la del gos perdut que veient el mateix home que cerca pedres per comerciar en un altre lloc aprèn el que fa i un poc més tars li va portant (ell el gos amb la seva boca ) els preciats tresors
arriba al cor més empedreït i no s' explica sino a partir de la devoció popular arreu del nostre PIRINEU
i amb tota dignitat havien de formar part de la historia escrita en pedra perquè les generacions futures prenguéssin cabal coneixement
és una molt bonica història que diu molt també de la capacitat narrativa i del saber estar de la convidada
el darrer encontre narrat passà en una estada del noi prop de les selves americanes del sud
es va topar per primera vegada amb un impressionant ( i desconegut per tamany real ) armadillo
es una bella historia d' espant per part d' un i d' indiferència per part de l' altre
la invocació recurrent com sempre al sant del poble pirenenc
va ser salvadora de la situació una vegada més ( fortunately )
el que no sé es com incloure el medi de transport en què es desplaçava el jove
qui relata la història parla que en el moment de la trobada armadillo gegant / home en aquell cami perdut de GOIÁS...
podia haver estalviat el detall ( o fantasejar amb un altre medi )
i no m' hagués trencat la coherènci del meu relat
ens havia de dir que anava en BICICLETA ! ?
com explico que no es tracta de cap selva
veus el mateix que jo ( i que mpm autora de la foto i que m' ho va fer veure prop del llac de GAUBE )?
la invitada a taula ho ha perecebut també en el passe de fotos del viatge
pot fer-te una idea de la dimensió ?
definitivament el PIRINEU en totes les vesants és màgic
si passés la mà un corrector de pago semblaria seriós i tot i la finalitat comunicativa semblaria resolta
ResponEliminares de res
pura intranscendència
però BOREN em v ageadar i no voldràs que faci només un simple recordatori al meu àlbum